Wprowadzenie

Wyobraź sobie, że jesteś kropelką wody, która zmieniając tylko swą postać stosownie do otaczającego środowiska krąży po świecie, jednocześnie zwiedzając go… Twoja wędrówka zaczyna się wysoko, wysoko, w puszystych, białych chmurach, które dzięki przyjemnym, delikatnym podmuchom wiatru, leniwie przesuwają się po niebie. Przebywasz w chmurze pod postacią pary wodnej i oglądasz świat z wysoka. Po wielu godzinach spokojnej wędrówki, warunki atmosferyczne zmieniają się, a Ty zamieniając się w kroplę letniego deszczu powoli spadasz... Jak może wyglądać Twoja wędrówka? Może trafisz do czystego, górskiego strumienia, skąd spragniony turysta zaczerpnie Cię do butelki? A może na soczyście zieloną trawę w ogródku i przenikniesz poprzez korzenie do jej wnętrza albo w głąb ziemi? A może nie będziesz miał tyle szczęścia i spadniesz wprost do zanieczyszczonej rzeki?
To tylko kilka z niezliczonej ilości możliwych wędrówek, które w każdej chwili przebywają kropelki wody. Nie w każdym momencie takich podróży kropelki dobrze się czują w otaczającym je środowisku. Kropelkom wody, tak jak i nam, ludziom, najprzyjemniej by było przebywać w czystym strumieniu wśród pięknej przyrody… Niestety, coraz więcej zasobów wodnych jest zanieczyszczonych, często nawet nieodwracalnie skażonych i nieprzyjemnych dla człowieka.

WebQuest ten powstał aby zwrócić uwagę uczniów na problem zbyt dużego zużycia wody i co za tym idzie, przewidywanym jej ograniczonym dostępem dla przyszłych pokoleń. Już Tales z Miletu twierdził, że woda jest „podstawą wszelkiej rzeczy, z wody jest wszystko i wszystko do wody powróci”. Trudno się z tym starożytnym greckim filozofem nie zgodzić. Woda jest niezbędna do życia wszystkim organizmom i stanowi podstawowy ich składnik. Jej zawartość w organizmach waha się od 60 do 99%, a ciało dorosłego człowieka składa się w około 70 % z wody. Niestety zasoby wody nie są nieograniczone. Polska jest jednym z krajów, w których zasoby te są wyjątkowo niewielkie, a jednocześnie Polacy ciągle nie potrafią racjonalnie z nich korzystać. Ten projekt pokaże uczniom dlaczego i jak należy „dbać” o wodę.  Dbanie o wodę, to wyzwanie dla każdego!