Proces

Zajęcia nr 1


         Jeżeli przeczytaliście uważnie wprowadzenie do WebQuest'u, to możemy zabierać się do pracy! 
Na rozgrzewkę przypomnimy najważniejsze wiadomości o wodzie, które są niezbędne lub mogą być pomocne przy realizacji Waszych projektów. Zajmiemy się następującymi zagadnieniami:

· Woda (jako „czysty” związek chemiczny tlenu i wodoru, właściwości: 3 stany skupienia, gęstość, lepkość, ciepło właściwe itp.)

· Funkcje wody społeczno-gospodarcze i przyrodnicze (w tym rola wody w organizmie człowieka):


Zadanie nr 1:
Proszę, aby każdy z Was samodzielnie zapisał trzy funkcje wody: przyrodniczą, gospodarczą oraz tę, którą uważa za najważniejszą. Na razie nie otwierajcie poniższego linka. 
Zobacz: Woda

· Krążenie wody w przyrodzie – popatrzcie na rysunek i film, co się dzieje z kropelką wody, w którą wcielaliście się na początku zajęć?
Rysunek nr 1 - Krążenie wody w przyrodzie, Źródło: [2]
Zobacz też: Krążenie wody w przyrodzie


· Zanieczyszczenia wód – zastanówcie się kto lub co najbardziej zanieczyszcza wody, co zrobić aby to się zmieniło?
Zobacz: Zanieczyszczenia wody


Zajęcia nr 2


         Na początku przypomnimy wiadomości o zasobach wody na Ziemi.
Zasoby wody globalne to w znacznej większości wody słone, nie nadające się do użytku na cele bytowo – gospodarcze, a nawet przemysłowe, ponieważ odsalanie wód wciąż pozostaje  mało popularną metodą, nieopłacalną z ekonomicznego punktu widzenia. Zasoby wody pitnej stanowią ok. 1% ogólnych zasobów wody na świecie! Zasoby wody słodkiej w Polsce są w ilości porównywalnej do zasobów Egiptu!

Rysunek nr 2 - Zasoby wody słodkiej na Ziemi, Źródło: [2]

Teraz zastanowimy się nad przyczynami małych zasobów wody w Polsce i w naszym regionie, mogą to być np. budowa hydrogeologiczna oraz warunki klimatyczne - przepuszczalne podłoże i przewaga parowania nad opadami.
Zobacz: Zasoby wodne w Polsce
          
Czy wiecie jakie ujęcia wody możemy wyróżnić i czym się charakteryzują?
Zobacz: Wody powierzchniowe
              Wody podziemne         
Zadanie nr 1 (Praca domowa):

Każdy z Was otrzyma formularz do uzupełnienia, dotyczący urządzeń zużywających wodę w domu oraz dobowego zużycia wody. Przez 5 kolejnych dni będziecie zapisywać stan licznika wody.


Zajęcia nr 3


         Dzisiejsze zajęcia rozpoczniemy od sprawdzenia pracy domowej! Na podstawie wypełnionych formularzy spróbujemy określić zużycie wody w naszych gospodarstwach domowych, a następnie przyrównamy obliczenia do wyliczeń normowanych (zarówno zużycie na cele bytowo-gospodarcze, jak i przemysłowe).
Zobacz: Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 14 stycznia 2002 r. w sprawie określenia przeciętnych norm zużycia wody (Dz. U. z dnia 31 stycznia 2002 r.) 

Zadanie nr 1
Każdy uczeń otrzyma ankietę do wypełnienia, z której dowie się czy oszczędza, czy raczej marnuje wodę w domu i szkole?

Teraz omówimy system zaopatrzenia w wodę oraz procesy i urządzenia na stacji uzdatniania wody.
Spójrz na rysunek:
Rysunek nr 3 - System zaopatrzenia w wodę, Źródło: [2]
Zobacz też: Uzdatnianie wody

Zadanie nr 2

Każdy z Was otrzyma formularz z nazwami oraz definicjami pojęć i procesów związanych z oczyszczaniem wody. Należy połączyć je odpowiednio.


Zadanie nr 3

Za chwilę otrzymacie bloczki z elementami stacji uzdatniania wody, Waszym zadaniem jest zbudowanie stacji!


Zadanie nr 4 (Praca domowa)

Zastanówcie się jak chronić wodę, aby oczyszczanie jej było łatwiejsze?



Zajęcia nr 4


         Czy wiecie czym są ścieki i jak powstają? Zauważcie, jak szybko czysta woda staje się wodą zużytą i jakie to są ilości! (np. na podstawie pracy domowej z zajęć nr 2).

Dzisiaj przygotujemy też nasz własny ściek oraz spróbujemy go oczyścić. Najpierw jednak trochę wiedzy teoretycznej.
Zobacz: Ścieki


Zadanie nr 1

Poniżej znajduje się lista tego, co będzie nam potrzebne do przeprowadzenia ćwiczenia.

Przy wykonywaniu ćwiczenia stosujcie się do poleceń nauczyciela.
    1. Przygotowujemy ściek. W tym celu wykorzystamy:
- przezroczysty pojemnik na wodę kilku- lub kilkunastolitrowy (akwarium, słój)

- mydło, pasta do zębów, szampon do włosów, papier toaletowy, płyn do mycia naczyń, proszek do prania, inne detergenty, itp.

- woda, chleb, herbata, olej, itp.

- farby plakatowe, itp. 
2. A teraz spróbujemy oczyścić nasz ściek. W tym celu wykorzystamy:
- przygotowany wcześniej „ściek”
- sito, lejek, filtr do kawy, pojemniki na wodę, wiadro, itp.
- ocet, cytryna, sól kuchenna, woda, itp.

Jakie są Wasze spostrzeżenia? Czy udało się uzyskać zadowalający rezultat? Napilibyście się tej „wody”? Co sprawiło najwięcej trudności w „oczyszczaniu” ścieku? 

Teraz zastanówmy się co się dzieje z taką ilością zużytej wody? Gdzie ona trafia i co się z nią dzieje? Część gospodarstw domowych jest podłączona do systemu kanalizacji, część posiada zbiorniki bezodpływowe lub przydomowe oczyszczalnie ścieków. Ścieki z kanalizacji oraz zbiorników bezodpływowych trafiają do oczyszczalni ścieków. Zapoznamy się zatem z technologią oczyszczania ścieków.


Dla bardziej zainteresowanych: Zobacz: Technologia oczyszczania ścieków

Zadanie nr 1:

Teraz otrzymacie formularz z nazwami oraz definicjami pojęć i procesów związanych z oczyszczaniem ścieków, połączcie je odpowiednio.


Zadanie nr 2:

Każdy z Was otrzyma bloczki z elementami schematu oczyszczania ścieków, Waszym zadaniem jest zbudowanie oczyszczalni ścieków, poprzez ułożenie bloczków w odpowiedniej kolejności.



Wycieczka


         Tym razem z naszymi zajęciami wyjdziemy poza szkolne mury. Zapraszam Was na wycieczkę do przedsiębiorstwa wodociągów i kanalizacji!
Zwróćcie uwagę na:

- przebieg sieci wodociągowej i kanalizacyjnej (zwrócenie uwagi na być może „wspólne” miejsce zrzutu ścieków i ujmowania wody)

- ujęcie wody (miejsce i urządzenia)

- urządzenia oczyszczające i uzdatniające wodę

- wlot ścieków do oczyszczalni (czy są też ścieki dowożone?)

- urządzenia i procesy oczyszczania ścieków

- odprowadzenie ścieków do odbiornika


Zadawajcie dużo pytań, to wszystko przyda się Wam przy tworzeniu projektów i prezentacji!

Pamiętajcie żeby zapytać o rozwiązania techniczne, które umożliwiają oszczędność wody.



Zajęcia nr 5


       Dzisiaj (w końcu!) podzielicie się na grupy 4-6 - osobowe i rozlosujecie tematy.

Przypomnimy również zasady przygotowania projektu oraz stworzenia prezentacji multimedialnej. Zastanówcie się nad koncepcją projektu, podzielcie zadaniami.

Zadania, do rozlosowania pomiędzy grupami:

1. Przygotowanie charakterystyki wody jako związku chemicznego, jej właściwości fizyko-chemiczne, funkcje, rola w organizmie, krążenie wody w przyrodzie

2. Odszukanie na podstawie literatury i wskazanie obszarów bogatych i ubogich w wodę pitną, wskazanie przyczyn takiego stanu, krótka charakterystyka wybranego regionu (np. strefa Sahelu)

3. Umiejscowienie Polski i regionu (miejsca zamieszkania) odnośnie zasobów wodnych oraz ich przeważającego rodzaju oraz zużycia wody w gospodarstwach domowych

4. Scharakteryzowanie zasobów wodnych (wody podziemne i powierzchniowe) – trudności w oczyszczaniu oraz sporządzenie listy głównych zanieczyszczeń wody z podaniem głównego ich źródła

5. Droga wody od ujęcia do kranu, skonstruowanie schematu wraz z krótkim omówieniem: stacja uzdatniania wody

6. Droga wody zużytej od kranu do odbiornika wodnego, skonstruowanie schematu wraz z krótkim omówieniem: oczyszczalnia ścieków

Zadania obowiązkowe dla każdej grupy:

- zaproponowanie (na podstawie literatury, wiadomości z internetu, rozmów ze specjalistami, rodzicami) rozwiązań technicznych, które umożliwiają oszczędność wody 
-  zaproponowanie sytuacji, w których „łatwo” można by zaoszczędzić wodę
-  opinia grupy z uzasadnieniem, czy warto/trzeba oszczędzać wodę



Zajęcia nr 6, 7, 8, 9, 10


         To jest czas na Waszą samodzielną pracę nad projektem.

Ja będę czuwać nad Waszymi postępami w pracy oraz dobrą współpracą w zespołach. Postaram się Was ukierunkować i zmotywować. Do dzieła!!! 



Zajęcia nr 11


         Dziś Wasz wielki dzień!!!

Praca nad projektem zakończyła się. W końcu zaprezentujecie efekt swojej kilkutygodniowej pracy kolegom i koleżankom oraz rodzicom i nauczycielom.

Powodzenia!!!