Zajęcia nr 1
Jeżeli
przeczytaliście uważnie wprowadzenie do WebQuest'u, to możemy zabierać się do
pracy!
Na rozgrzewkę przypomnimy najważniejsze wiadomości o
wodzie, które są niezbędne lub mogą być pomocne przy realizacji Waszych
projektów. Zajmiemy się następującymi zagadnieniami:
· Woda (jako „czysty”
związek chemiczny tlenu i wodoru, właściwości: 3 stany skupienia, gęstość,
lepkość, ciepło właściwe itp.)
· Funkcje wody
społeczno-gospodarcze i przyrodnicze (w tym rola wody w organizmie człowieka):
Zadanie nr 1:
Zobacz: Woda
· Krążenie wody w
przyrodzie – popatrzcie na rysunek i film, co się dzieje z kropelką wody,
w którą wcielaliście się na początku zajęć?
Zobacz też: Krążenie wody w przyrodzie
Zobacz: Zanieczyszczenia wody
· Zanieczyszczenia wód
– zastanówcie się kto lub co najbardziej zanieczyszcza wody, co zrobić aby to
się zmieniło?
Zajęcia nr 2
Na
początku przypomnimy wiadomości o zasobach wody na Ziemi.
Rysunek nr 2 - Zasoby wody słodkiej na Ziemi, Źródło: [2] |
Zobacz też: Zasoby wodne na świecie
Teraz zastanowimy się nad przyczynami małych zasobów wody w Polsce i w naszym regionie, mogą to być np. budowa hydrogeologiczna oraz warunki klimatyczne - przepuszczalne podłoże i przewaga parowania nad opadami.
Zadanie nr 1 (Praca domowa):
Zobacz: Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 14 stycznia 2002 r. w sprawie określenia przeciętnych norm zużycia wody (Dz. U. z dnia 31 stycznia 2002 r.)
Każdy z Was otrzyma formularz do uzupełnienia, dotyczący
urządzeń zużywających wodę w domu oraz dobowego zużycia wody. Przez 5
kolejnych dni będziecie zapisywać stan licznika wody.
Zajęcia nr 3
Dzisiejsze
zajęcia rozpoczniemy od sprawdzenia pracy domowej! Na podstawie wypełnionych
formularzy spróbujemy określić zużycie wody w naszych gospodarstwach domowych,
a następnie przyrównamy obliczenia do wyliczeń normowanych (zarówno zużycie na
cele bytowo-gospodarcze, jak i przemysłowe).
Zadanie nr 1
Teraz omówimy
system zaopatrzenia w wodę oraz procesy i urządzenia na stacji uzdatniania wody.
Rysunek nr 3 - System zaopatrzenia w wodę, Źródło: [2] |
Zobacz też: Uzdatnianie wody
Zadanie nr 2
Każdy z Was otrzyma formularz z nazwami oraz definicjami
pojęć i procesów związanych z oczyszczaniem wody. Należy połączyć je
odpowiednio.
Zadanie nr 3
Za chwilę otrzymacie bloczki z elementami stacji uzdatniania
wody, Waszym zadaniem jest zbudowanie stacji!
Zadanie nr 4 (Praca domowa)
Zastanówcie się jak chronić wodę, aby oczyszczanie jej było
łatwiejsze?
Zajęcia nr 4
Czy wiecie
czym są ścieki i jak powstają? Zauważcie, jak szybko czysta woda staje się wodą
zużytą i jakie to są ilości! (np. na podstawie pracy domowej z zajęć nr 2) .
Dzisiaj
przygotujemy też nasz własny ściek oraz spróbujemy go oczyścić. Najpierw jednak
trochę wiedzy teoretycznej.
Zobacz: Ścieki
Zadanie nr 1
Poniżej znajduje się lista tego, co będzie nam potrzebne do
przeprowadzenia ćwiczenia.
Przy wykonywaniu ćwiczenia stosujcie się do poleceń
nauczyciela.
1. Przygotowujemy ściek. W tym celu
wykorzystamy:
- przezroczysty
pojemnik na wodę kilku- lub kilkunastolitrowy (akwarium, słój)
- mydło, pasta do
zębów, szampon do włosów, papier toaletowy, płyn do mycia naczyń, proszek do
prania, inne detergenty, itp.
- woda, chleb,
herbata, olej, itp.
- farby plakatowe,
itp.
2. A teraz spróbujemy
oczyścić nasz ściek. W tym celu wykorzystamy:
- przygotowany
wcześniej „ściek”
- sito, lejek, filtr
do kawy, pojemniki na wodę, wiadro, itp.
- ocet, cytryna, sól
kuchenna, woda, itp.
Jakie są Wasze
spostrzeżenia? Czy udało się uzyskać zadowalający rezultat? Napilibyście się
tej „wody”? Co sprawiło najwięcej trudności w „oczyszczaniu” ścieku?
Teraz zastanówmy się co się dzieje z taką ilością zużytej
wody? Gdzie ona trafia i co się z nią dzieje? Część gospodarstw domowych jest
podłączona do systemu kanalizacji, część posiada zbiorniki bezodpływowe lub
przydomowe oczyszczalnie ścieków. Ścieki z kanalizacji oraz zbiorników
bezodpływowych trafiają do oczyszczalni ścieków. Zapoznamy się zatem
z technologią oczyszczania ścieków.
Zobacz: Oczyszczalnia ścieków
Dla bardziej
zainteresowanych: Zobacz: Technologia oczyszczania ścieków
Zadanie nr 1:
Teraz otrzymacie formularz z nazwami oraz definicjami pojęć
i procesów związanych z oczyszczaniem ścieków, połączcie je odpowiednio.
Zadanie nr 2:
Każdy z Was otrzyma bloczki z elementami schematu
oczyszczania ścieków, Waszym zadaniem jest zbudowanie oczyszczalni ścieków,
poprzez ułożenie bloczków w odpowiedniej kolejności.
Wycieczka
Tym razem z
naszymi zajęciami wyjdziemy poza szkolne mury. Zapraszam Was na wycieczkę do
przedsiębiorstwa wodociągów i kanalizacji!
Zwróćcie uwagę na:
- przebieg sieci wodociągowej i kanalizacyjnej (zwrócenie
uwagi na być może „wspólne” miejsce zrzutu ścieków i ujmowania wody)
- ujęcie wody (miejsce i urządzenia)
- urządzenia oczyszczające i uzdatniające wodę
- wlot ścieków do oczyszczalni (czy są też ścieki dowożone?)
- urządzenia i procesy oczyszczania ścieków
- odprowadzenie ścieków do odbiornika
Zadawajcie dużo pytań, to wszystko przyda się Wam przy
tworzeniu projektów i prezentacji!
Pamiętajcie żeby zapytać o rozwiązania techniczne, które
umożliwiają oszczędność wody.
Zajęcia nr 5
Dzisiaj (w
końcu!) podzielicie się na grupy 4-6 - osobowe i rozlosujecie tematy.
Przypomnimy również zasady przygotowania projektu oraz
stworzenia prezentacji multimedialnej. Zastanówcie się nad koncepcją projektu,
podzielcie zadaniami.
Zadania, do rozlosowania pomiędzy grupami:
1.
Przygotowanie charakterystyki wody jako związku chemicznego, jej właściwości
fizyko-chemiczne, funkcje, rola w organizmie, krążenie wody w przyrodzie
2.
Odszukanie na podstawie literatury i wskazanie obszarów bogatych i ubogich
w wodę pitną, wskazanie przyczyn takiego stanu, krótka charakterystyka
wybranego regionu (np. strefa Sahelu)
3.
Umiejscowienie Polski i regionu (miejsca zamieszkania) odnośnie zasobów wodnych
oraz ich przeważającego rodzaju oraz zużycia wody w gospodarstwach domowych
4.
Scharakteryzowanie zasobów wodnych (wody podziemne i powierzchniowe) –
trudności w oczyszczaniu oraz sporządzenie listy głównych zanieczyszczeń
wody z podaniem głównego ich źródła
5.
Droga wody od ujęcia do kranu, skonstruowanie schematu wraz z krótkim
omówieniem: stacja uzdatniania wody
6.
Droga wody zużytej od kranu do odbiornika wodnego, skonstruowanie schematu wraz
z krótkim omówieniem: oczyszczalnia ścieków
Zadania obowiązkowe
dla każdej grupy:
-
zaproponowanie (na podstawie literatury, wiadomości z internetu, rozmów ze
specjalistami, rodzicami) rozwiązań technicznych, które umożliwiają oszczędność
wody
-
zaproponowanie sytuacji, w których „łatwo” można by zaoszczędzić wodę
- opinia grupy z
uzasadnieniem, czy warto/trzeba oszczędzać wodę
Zajęcia nr 6,
7, 8, 9, 10
To jest czas
na Waszą samodzielną pracę nad projektem.
Ja będę czuwać nad Waszymi postępami w pracy oraz dobrą
współpracą w zespołach. Postaram się Was ukierunkować i zmotywować. Do
dzieła!!!
Zajęcia nr 11
Dziś Wasz
wielki dzień!!!
Praca nad projektem zakończyła się. W końcu zaprezentujecie
efekt swojej kilkutygodniowej pracy kolegom i koleżankom oraz rodzicom i
nauczycielom.
Powodzenia!!!